Kies hieronder jouw PQ-uur uit. Bij elk onderdeel staat een omschrijving en een code. Heb je je keuze gemaakt, ga naar Magister en schrijf je in bij de goede docent. Met behulp van kleuren wordt aangegeven of het gaat om een P-uur of een Q-uur.



Docent: Saskia van der Heijden (HEY) | Aardrijkskunde | Q-uur

Omschrijving: Leerlingen van 3m en 4m kunnen tijdens dit Q-uur werken aan projecten van AK, extra uitleg krijgen of het huiswerk afmaken. 

Neem altijd je laptop mee!


Docent: Iris Gertzen (GEI) | Nederlands | Q-uur

Omschrijving: 3m: fictie: eigen boek lezen en/of aan fictiedossier werken. 4m: werken aan fictie (dossier en/of presentatie)



Docent: Wouter Kool (KOW) | Biologisch bijspijkeren | Q-uur

Omschrijving: Vind jij Biologie nog lastig? Tijdens dit uur wordt er zelf aan opdrachten gewerkt en kun je vragen stellen. Ook zullen we met de examenbundels aan de slag gaan en gezamenlijk examenopdrachten bespreken. 


Docent: Guido Soeteman (SMG) | Focus en beweging | P-uur

Omschrijving: 'In een wereld waar je aandacht ergens bijhouden een uitdaging is voor velen. Kijk eens om je heen. Verleidingen / afleidingen blijven ieder jaar nog meer toenemen. Dan is het handig om je eigen oefeningen te hebben om zo je focus te trainen. Hoe focus jij je voor iets belangrijks?' 

Door middel van verschillende bewegingsvormen ontdek je hoe je jouw focus richting geeft. Geef jezelf de kans om te groeien op je eigen manier.

Verminder stress en verhoog je plezier in iedere dag door verschillende simpele oefeningen met de GoalTrainers.


Docent: Yarong Qi (QIY)| Chinese Taal en Cultuur | P-uur

Omschrijving: In deze lessen wordt veel aandacht besteed aan de spreek- en luistervaardigheid, waarbij het onderscheid van de vier tonen essentieel is. Met behulp van interactieve lessen zul je eenvoudige zinnen leren verstaan en spreken en karakters leren lezen en schrijven. Tijdens een van de lessen leer je de beginselen van de Chinese kalligrafie.   Daarnaast leer je over de Chinese cultuur, waarbij er een themales wordt gegeven over Chinese traditionele feesten en volksverhalen. Je gaat een lied leren zingen in het Chinees.  Na deze cursus zul je de basis van deze nieuwe taal begrijpen en heb je kennis gemaakt met een nieuwe cultuur. 


Docent: Yono Severs (SEV) | Studievaardigheden | P-uur

Omschrijving: Hoe leer JIJ het beste? School komt hier en daar over als een eenheidsworst maar dat is het niet. JIJ. Het gaat om JOU. Jij leert. Hoe kan je het zo aanpakken dat je er de opbrengst uit haalt die jij wilt? Daar gaan we samen naar kijken. Als jij eraan toe bent. Want anders werkt het niet. 


Docent: Jacob Buitenhuis (BUI) | Zelfwerkuur (ZW) | P-uur

Omschrijving: Aan de slag met je eigen huiswerk.


Docent: Johannes in 't Hol (HLJ) | Zelfwerkuur (ZW) | P-uur

Omschrijving: Aan de slag met je eigen huiswerk.


Docent: Stefan Rops (RPS) | Oorlogsmisdaden: regels tijdens het oorlog voeren | P-uur

Omschrijving: Tijdens een oorlog gelden ook regels. Dat klinkt misschien gek. En er wordt lang niet altijd aan gehouden. In het verleden zijn geregeld oorlogsmisdaden gepleegd. In groepjes ga je aan de slag met één case study die je bestudeert. Dan maak je een poster en presenteert deze.


Docent: Christel Schipper (SCC) | Pantakranta | P-uur

Omschrijving: Foto's maken? Stukjes schrijven? Puzzels ontwerpen? Samen maken we een schoolkrant, vol met echt én fake news. Aan het eind van deze periode krijg je een eigen exemplaar mee naar huis.


Docent: Herman Groenestein (GRS) | Maatschappijleer en presentaties | P-uur

Omschrijving: Begeleiding bij het voorbereiden van opdrachten en presentaties voor maatschappijleer en hulp bij het maken van leervragen voor maatschappijleer voor VWO 5 en HAVO 4. Hulp bij het werken aan PWS voor de eindexamenklassen.


Docent: John Heemskerk (HEE) | “Data is ook maar een mening” | P-uur

Omschrijving: Onderzoek doen naar de sociale- en sociaaleconomische vraagstukken In dit P uur zullen we iedere bijeenkomst, kort, een manier van onderzoeken bespreken. Je kan dan denken aan “hoe maak je enquête? “ of “nut en noodzaak van literatuur onderzoek” tot aan “wat is nu het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek”. Ook zullen we de mogelijke fouten die (kunnen) worden gemaakt in en met onderzoeken en resultaten bespreken. Er is ruimte om (concrete) vragen te stellen over je (PWS) onderzoek of over het doen van onderzoek. Daarnaast krijg je de gelegenheid om zelfstandig maar ook met ondersteuning van mij en de rest van de studiegroep te werken aan een onderzoek (zoals je PWS).